شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 27 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۳۳۶۰
تاریخ انتشار : ۵۸ : ۱۷ - ۲۷ آذر ۱۴۰۲

به گزارش دیباچه، همایون خواجه‌نوری که چند هفته پیش بر اثر سانحه رانندگی از ناحیه گردن و ستون فقرات دچار مصدومیت شدید شده و در بیمارستان بستری شده بود، امروز ۲۶ آذرماه در ۷۷ سالگی دار فانی را وداع گفت.

از خواجه‌نوری فقید به عنوان یکی از نخستین نوازندگان حرفه‌ای گیتار بیس در ایران یاد می‌شود که در بسیاری از آثار موسیقی پاپ از اواخر دهه‌ی چهل خورشیدی تا سال پنجاه‌وهفت نقش‌آفرینی کرده است.

اخبار کوتاه از موسیقی | از درگذشت هنرمند عرصه موسیقی و کارهای عروسکی تا کسب موفقیت جهانی برای اثر بهنام خدارحمی

همایون خواجه‌نوری شاگردانی از جمله فریدون فروغی و از لیلی افشار را تربیت کرده است.

این هنرمند سابقه همکاری با آهنگسازانی از جمله محمد حیدری، واروژان، بابک بیات، انوشیروان روحانی، فرید زلاند و برادران چشم آذر را داشته است.

این هنرمند پس از انقلاب به حرفه عروسک‌سازی روی آورد.

کسب موفقیت جهانی برای اثر بهنام خدارحمی

بهنام خدارحمی، آهنگسازِ «راپسودی بزن تار» پس از اعلامِ دریافت مدال، این قطعه را منتشر کرد .

تنظیم برای ارکستر این اثر را نیز آهنگساز شخصاً بر عهده داشته است. در این قطعه امیر احدی در جایگاه تک نواز تار و همچنین کوشا صرافی گهر، پیام طونی، امیرحسین زندیان، میلاد عالمی، علی جعفری (ویلن)، کوروش صرافی گهر، دانیال جورابچی (ویولا)،کریم قربانی، داوود منادی (ویلنسل)، عادل اصغر زاده(کنترباس)، سامان احتشامی(پیانو)، فرزاد قیصری پور(تیمپانی)، بابک خواجه نوری(تنبک)، رضا مهینی(دف)، حسین میرزایی(هورن)، محمد صفی، الهه حمیدی، لی لا رضایی، محمد نیکنام (گروه کُر) با بهنام خدارحمی همکاری داشته اند.

صدابرداری «راپسودی بزن تار» را مهدی سالک اردستانی، رحیم شب خیز و نیما اکبریان برعهده داشته اند و در شرکت «صدای دنیای هنر» تهیه شده است. این قطعه یک‌ موسیقیِ بدون کلام و ارکسترال است که توسط ارکستری بزرگ متشکل از هنرمندان مطرح عرصه هنر تولید شده است.

در نوشتاری درخصوص این اثر آمده است: موسیقی «بزن تار»، یک یادآوری است برای آنان که اصل و ریشه ی موسیقیِ کلاسیکِ ایرانی را فراموش یا گُم کرده اند و همچنین پیشنهادی است برای تربیتِ شنیداریِ مخاطبِ موسیقی. لازم به ذکر است که در هیچ جای تاریخ غنی موسیقی ایرانی، نوازندگیِ آکروباتیک، فانتیزی و کوبیدنِ بر ساز جایگاهی نداشته و نخواهد داشت.

رونمایی از کتاب آموزشی و پژوهشی در حوزه های مختلف نوازندگی و آهنگسازی

همزمان با شصت و ششمین سال‌روز درگذشت مرحوم ابوالحسن صبا از استادان و هنرمندان پیشگام موسیقی ایرانی، سه کتاب آموزشی و پژوهشی پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.

همزمان با شصت و ششمین سال‌روز درگذشت مرحوم ابوالحسن صبا، از استادان و هنرمندان پیشگام موسیقی ایرانی، سه کتاب آموزشی و پژوهشی در حوزه های مختلف نوازندگی و آهنگسازی پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.

« شور - همایون از دوره چهارم ویلن، ردیف استاد ابوالحسن صبا» عنوان کتابی با بازنویسی شهاب منا نویسنده و پژوهشگر موسیقی ایرانی است که به عنوان یکی از تازه‌ترین مجموعه آثار پژوهشی و آموزشی موسیقی منتشر شده در روزهای اخیر در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است.

شهاب منا در مقدمه این کتاب نوشته است: «مجموعه پیش رو حاوی نت دستگاه‌های همایون، شور و بخشی از دستگاه ماهور از دوره چهارم ویلن ردیف استاد ابوالحسن صبا است که پیش از این در ۲۶ شماره مجله موزیک ایران، از خرداد ماه سال ۱۳۳۷ تا مرداد ماه سال ۱۳۳۹، چاپ شده است.

چنان‌که در اولین شماره آمده است، در زمان حیات استاد، یک کلاس تکنیکی ویلن در اداره کل هنرهای زیبا مخصوص تحصیل معلمان کلاس‌های موسیقی تشکیل شده بود و مجله موزیک ایران نت‌های مندرج در ۲۶ شماره خود را با عنوان «ردیف چهارم ویولن استاد ابوالحسن صبا» به چاپ رسانده است.

در سال ۱۳۹۵، کتابی با عنوان «دوره عالی ویلن استاد ابوالحسن صبا» با تنظیم و ویرایش رحمت‌الله بدیعی، توسط انتشارات سرود منتشر شده است که ویراستار در مقدمه خود آن‌ را ردیف چهارم ویولن خوانده و آن‌ را براساس دست‌خط‌های استاد صبا برای رحمت‌الله بدیعی و دیگر شاگردان صبا و نیز نواخته‌های استاد تدوین کرده است. محتوای نت‌های ویراسته رحمت‌الله بدیعی نسبت به نت‌های چاپ‌شده از دوره چهارم ویلن استاد ابوالحسن صبا در مجله موزیک ایران متفاوت است.

«دوره چهارم ویولن استاد ابوالحسن صبا» در مجله موزیک ایران، برخلاف دوره‌های اول و دوم ویولن صبا، فاقد شعر است و جملات آن در دستگاه شور و ماهور مشابه روایت نورعلی برومند از ردیف میرزاعبدالله است. در این نت‌نوشته‌ها همایون و ماهور از چپ‌کوک (همایون فاسُری و ماهور رِ) و شور از راست‌کوک (لا) نوشته شده است.

اخبار کوتاه از موسیقی | از درگذشت هنرمند عرصه موسیقی و کارهای عروسکی تا کسب موفقیت جهانی برای اثر بهنام خدارحمی

چند کتاب درباره موسیقی رونمایی می‌شود/ میزبانی در میراث فرهنگی

در شور چاپ‌ شده از دوره چهارم، عنوان و توالی گوشه‌ها اکثراً مطابق با شور بالادسته ردیف میرزاعبدالله به روایت نورعلی برومند است و درعین‌حال برخی اسامی آن در ردیف میرزاعبدالله به روایت نورعلی برومند مشاهده نمی‌شود که شامل «دوتیکه»، «تیکه خسروانی»، «تیکه میرزاحسینقلی» (مشابه چهارمضراب «مجلس‌افروز») و «ابوایتام» است.

در ماهور نیز که متأسفانه در موزیک ایران به‌طور ناقص چاپ شده است گوشه‌هایی با عنوان‌های «مویه» و «دادآفرید» (مشابه «مقدمه داد») به‌چشم می‌خورند که در ردیف میرزاعبدالله به روایت نورعلی برومند دیده نمی‌شوند.

هرچند سرنوشت باقی «دوره چهارم ویلن ردیف استاد ابوالحسن صبا» مطابق نسخه‌ای که بخشی از آن در موزیک ایران چاپ شده نامعلوم است، مغتنم دیدم همین قسمت‌های چاپ‌ شده در موزیک ایران را به‌منظور استفاده علاقه‌مندان بازنویسی و منتشر کنم. در بازنویسی حاضر جملات را از هم جدا کرده‌ام و تکرار فیگورها را با علایم تکرار نشان داده‌ام.»

مراسم رونمایی این اثر پژوهشی و ۲ مجلد «ردیف سنتور استاد ابوالحسن صبا» با بازنویسی، ویرایش و تعلیقات شهاب منا که به‌تازگی هر سه توسط نشر خنیاگر منتشر شده‌اند روز سه‌شنبه بیست و هشتم آذر ماه، ساعت ۱۳:۳۰ دقیقه تا ۱۵:۳۰ در آمفی تئاتر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی (واقع در خیابان آزادی، نرسیده به تقاطع اتوبان یادگار امام) با اجرای چند برنامه موسیقایی ویژه برگزار می شود.

بازگشت علیرضا قربانی به قلب پایتخت 

دور جدید اجراهای علیرضا قربانی با اضافه شدن قطعات جدید به رپرتوار کنسرت سعدآباد از ۷ دی‌ماه در تهران آغاز می‌شود.

روابط عمومی کنسرت، با توجه به استقبال کم‌نظیر از کنسرت‌های تابستان علیرضا قربانی در کاخ سعدآباد و تقاضای مکرر علاقه‌مندان برای اجرای مجدد، پس از پایان تورکنسرت‌های بین‌المللی، امکان اجرای کنسرت از ۷ دی ماه در رویال هال اسپیناس پالاس تهران فراهم شده است.

در این کنسرت، قطعات جدید و متنوعی اجرا خواهند شد.

مدیریت هنری این اجراها را حسام ناصری بر عهده دارد.

بلیت‌فروشی این کنسرت از ساعت ۲۲ امشب ۲۷ آذرماه آغاز می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند از طریق اپلیکیشن توبانک و سایت ایرانتیک اقدام به خرید بلیت کنند.

قربانی در تورکنسرت کانادا در شهرهای کالگری، ونکوور، تورنتو و مونترال و در تورکنسرت اروپا در شهرهای دوسلدورف، فرانکفورت، مالمو، مونیخ، استکهلم روی صحنه رفت که مورد استقبال و توجه ویژه مخاطبان قرار گرفت.

او سپس در روزهای اخیر در قونیه روی صحنه رفت و اواخر ماه ژانویه سال جدید میلادی در استرالیا اجرا خواهد داشت.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳